Webinar to jedno z najpotężniejszych narzędzi marketingowych służących promocji biznesu online. Sprzyja on bowiem budowaniu lojalnej, zaangażowanej społeczności i efektywniejszej sprzedaży produktów, bądź usług danej firmy.

Webinar mówiąc wprost to internetowe seminarium prowadzone online za pomocą transmisji audiowizualnej. Umożliwia on obustronną komunikację w czasie rzeczywistym pomiędzy prowadzącym, a uczestnikami. Webinaria mają charakter informacyjny, a ich głównym celem jest przekazanie merytorycznej wiedzy dla odbiorców bez konieczności wychodzenia z domu.

Webinaria najlepiej nagrywać w studio webinarowym, dzięki czemu wyglądają profesjonalnie i są atrakcyjne dla odbiorców.

Co warto wiedzieć o organizacji webinariów? Z jakich narzędzi powinniśmy korzystać? O czym warto pamiętać organizując webinar? Jakich narzędzi użyć? Tego wszystkiego dowiesz się w poniższym artykule.

1. Przygotuj scenariusz

Warto, szczególnie w przypadku organizacji pierwszego webinaru, dobrze przygotować scenariusz, bądź krótki konspekt w formie poszczególnych punktów, odnoszących się do treści, którą chcemy omówić na spotkaniu. Unikniemy w ten sposób wpadki, kiedy zostaniemy rozproszeni przez niespodziewane problemy techniczne. W trakcie seminarium oprócz standardowych prezentacji, możemy skorzystać z animowanych obrazków, bądź wykresów, które dodatkowo wzbogacą wypowiedź osoby prowadzącej spotkanie.

Forma oraz treść webinariów powinna być dostosowana do potrzeb odbiorców. Im lepiej dopasujemy temat szkolenia internetowego do realnych problemów i potrzeb, z którymi mierzą się nasi klienci, tym łatwiej będzie wzbudzić w nich zainteresowanie do wzięcia udziału w wydarzeniu.

2. Przygotuj prezentację

Webinar to wydarzenie interaktywne, dlatego już na etapie planowania scenariusza warto wziąć pod uwagę, aby zaplanować go tak, by jak najmniej przypominał tradycyjny, jednostronny wykład i jak najbardziej angażował użytkowników do aktywnego udziału.

Podstawą jest też ciekawa i atrakcyjna prezentacja, której slajdy powinny być przede wszystkim:

  • czytelne;
  • spójne wizualnie i zawierające zdjęcia, grafiki, animacje;
  • przedstawiające nie więcej niż jedną myśl na jednym slajdzie.

Musisz jednak pamiętać, że prezentacja powinna być tylko dodatkiem do webinaru i ma go uzupełniać,  a nie odwracać od niego uwagę.  Slajdy zawierające zbyt wiele treści spowodują, że uczestnicy zamiast słuchać prelegenta, skupią się bardziej na czytaniu zdań zawartych w prezentacji.

Jeśli chcemy osiągnąć jeszcze więcej korzyści z organizacji webinariów, możemy zaangażować do pracy ekspertów w danej dziedzinie. Najważniejsze, aby wybrana osoba miała obszerną wiedzę na dany temat i choć odrobinę charyzmy. Dzięki temu będzie jej łatwiej – szczególnie na żywo – zmotywować odbiorców do udzielania się podczas wydarzenia, zadawania pytań i oczywiście do zapisywania się na kolejne webinary.

 

PCSK studio webinar

3. Wybierz dedykowaną platformę

Podczas prowadzenia webinarów możemy korzystać z rozbudowanych rozwiązań, które oferują nam specjalne platformy webinaryjne. Przy ich wykorzystaniu mamy możliwość elastycznego zarządzania tym, co transmitujemy. Odpowiednio zaprojektowane platformy dają znacznie większe możliwości niż live streaming na Facebooku czy na YouTube. Znajdziemy wśród nich możliwość zarządzania okienkami transmisji, udostępniania prezentacji, udostępniania pulpitu, przeprowadzania ankiet na żywo czy możliwość interakcji za pośrednictwem czatu i to wszystko w czasie rzeczywistym. Na takich platformach mamy również możliwość zarządzania uprawnieniami użytkowników, pozyskiwania leadów i robienia ankiet ewaluacyjnych.

4. Przygotuj się od strony technicznej

Wybór odpowiednich narzędzi i umiejętne ich obsługiwanie ma istotny wpływ na ostateczny odbiór uczestników. Szczególną uwagę powinny na to zwrócić osoby, które planują zorganizować swój pierwszy webinar. Nie ma nic bardziej frustrującego niż pojawiające problemy techniczne podczas wydarzenia, które odwracają uwagę od tematu spotkania i sprawiają, że prelegent traci autorytet eksperta. Jak dobrze przygotować się od strony technicznej do organizacji webinariów?

Większość współczesnych laptopów domyślnie wyposażonych jest w kamery. O ile podczas prywatnych połączeń na Skypie jakość wideo wydaje się być wystarczająca, trzeba pamiętać, że w przypadku webinaru, może okazać się dużo gorsza. Webinary często odtwarzane są na dużych monitorach komputerowych czy nawet na telewizorach w salach konferencyjnych. Warto zatem zastanowić się nad zastosowaniem lepszej jakościowo kamery.

Wybierając kamerę do transmisji na żywo powinniśmy zwrócić uwagę na jej rozdzielczość i maksymalną liczbę zapisu klatek na sekundę. Warto również pamiętać, aby osoba prezentująca nagrywana była przy odpowiednich warunkach oświetleniowych i dobrze zaaranżowanym kadrze. Postarajmy się również, aby nagranie było w estetycznym otoczeniu, w którym nie ma zbyt wiele elementów, odwracających uwagę oglądającego.

Pamiętajmy, aby przed rozpoczęciem spotkania zrobić test sprzętu (kamera, mikrofon itp.) i sprawdzić jakie mamy łącze internetowe. Możemy również nagrać wideo-próbę spotkania i zobaczyć co ewentualnie możemy poprawić przy transmisji na żywo.

5. Zadbaj o odpowiednią promocję wydarzenia

Działania promocyjne webinaru to jedno z najważniejszych zadań, które pozwolą pozyskać uczestników. Dlatego w pierwszej kolejności zaleca się stworzenie landing page, czyli strony docelowej, przez którą osoby zainteresowane tematem spotkania będą mogły się zapisać na wydarzenie. Musi ona zawierać chwytliwy nagłówek i wezwanie do działania, które zachęcać będzie do zapisania się na webinarium. Informacje o szkoleniu powinny znaleźć się na stronie internetowej firmy i przesłane na jej wszystkie social media.

Dobrze jest też utworzyć odpowiednio wcześnie promocję m.in. poprzez wydarzenie na Facebooku, a nawet dodać kilka krótkich transmisji na żywo nawiązujących do tematu planowanego webinaru. Można też umieścić zaproszenie na webinar w newsletterze, który będzie wysyłany do aktualnej bazy osób.

A jeżeli budżet na to pozwoli, warto zainwestować też w płatne reklamy, tj. banery na stronach branżowych, reklama w Google Ads, bądź artykuły sponsorowane.

6. Pozwól uczestnikom aktywnie uczestniczyć

Podczas prowadzenia spotkania skup się również na interakcji z klientami. Pozwól im aktywnie uczestniczyć w trakcie wydarzenia. Możesz przeznaczyć w scenariuszu od kilku do kilkunastu minut na rozmowy z klientami. Aktywnie komunikuj się z uczestnikami. Zachęcaj do zadawania pytań, obserwuj, co się dzieje na czacie i wyjaśniaj pojawiające się wątpliwości. Im większa interakcja między uczestnikami, a prelegentem, tym lepiej oceniany jest później webinar.

7. Oczekuj feedbacku po wydarzeniu – w przyszłości będziesz wiedział co zmienić

Po zakończeniu wydarzenia zapisz nagrany webinar i wyślij go wraz z wiadomością z podziękowaniem za uczestnictwo dla uczestników. Możesz przesłać im też krótką ankietę z prośbą o jej uzupełnienie. Bądź otwarty na krytykę. Zapewniaj klienta, że chcesz świadczyć mu coraz lepsze usługi w przyszłości. Postaraj się, aby uczestnicy webinaru chcieli Cię polecić innym i bądź wdzięczny za ich feedback.