Co powinniśmy wiedzieć zanim zaczniemy planować nagranie spotu reklamowego na zewnątrz?  Jak się powinniśmy przygotować do takich nagrań? Kogo powinniśmy powiadomić o naszej realizacji?

Na te oraz inne nurtujące kwestie, odpowiemy w poniższym artykule.

Zaczynając od początku, niezależnie jaki jest scenariusz spotu to dla bezpieczeństwa każdej produkcji na zewnątrz, konieczne jest uzyskanie zgody na filmowanie w wybranym miejscu. Znaczna większość lokalizacji, które będą nam służyć jako plan filmowy są w dyspozycji jakiś podmiotów, osób prywatnych i to właśnie oni ustalają warunki wykorzystania tych przestrzeni.

spot reklamowy na zewnątrz

Gdzie szukać informacji na temat tego, kto zarządza wybraną lokalizacją?

Najprościej będzie po prostu wpisanie nazwy lokacji wraz z dopiskiem „zgoda na filmowanie” w wyszukiwarce internetowej.

Jeśli w ten sposób nie zdobędziemy pożądanej informacji, możemy skorzystać również z pomocy Film Commision Poland, czyli organizacji, zajmującej się pośrednictwem w uzyskiwaniu pozwoleń na spoty reklamowe w wybranych miejscach. Na stronie organizacji mamy pełen dostęp do bazy lokalizacji wraz z informacją jak zezwolenie uzyskać i gdzie złożyć wniosek.

W przypadku kiedy obiekt jest prywatny, właściciel ma prawo do narzucania własnych stawek. Kwota, którą przyjdzie nam zapłacić zazwyczaj zależna jest od rodzaju produkcji, jej wielkości, grupy docelowej, celu, potencjalnych zagrożeń w trakcie nagrań, czy też wyeksploatowania przestrzeni. Zdarza się, że w momencie produkcji mocno komercyjnej, sam właściciel może zyskać dodatkową promocję, w związku z czym zgadza się na niższą stawkę. Jednak jest to sprawa mocno indywidualna.

Zobaczmy na przykład Regulamin Parku Wilsona w Poznaniu czy Tatrzańskiego Parku Narodowego, który jasno mówi, że nawet w przypadku sesji fotograficznej niezbędne jest uzyskanie zgody i wniesienie odgórnej zapłaty. Tym bardziej jest to konieczne w przypadku kiedy chcemy nagrać film reklamowy.

Co się stanie jeśli bez otrzymania zgody, zorganizujemy plan zdjęciowy?

Budżety filmów są różne. Nie zawsze mamy środki na pokrycie takich wydatków, jakimi są „pozwolenia na filmowanie”. Ale co się stanie jeśli na własną odpowiedzialność zaryzykujemy i pojedziemy na plan bez zawiadomienia właściciela?

Są dwie możliwości. Albo nam się uda, albo zapłacimy za nasz błąd podwójnie, dlatego odradzamy podejmowanie takiego ryzyka. Każda profesjonalna produkcja dba o tego rodzaju detale i nie wyobraża sobie niespełnienia tego rodzaju wytycznych.

Istnieje też możliwość, że pomimo podjęcia próby otrzymania zgody na filmowanie, nie uzyskamy jej, a ze względu na walory przestrzeni, będzie nam w dalszym ciągu zależało. Jednak pamiętajmy, że większość negatywnych decyzji ma swój powód. Może on być powiązany z kwestiami bezpieczeństwa, a może być związany ze strefami, które niekoniecznie mogą i chcą być pokazywane na ekranie.

Zgoda podczas nagrywania filmów w przestrzeni publicznej

Z punktu widzenia produkcji filmowej przestrzenią publiczną jest nawet ulica i właśnie tam konieczne będzie uzyskanie zgody, ponieważ może być ona w dyspozycji np. urzędu miasta.

Przestrzeń publiczna pojawia się też w kontekście wizerunku. Z jednej strony wydaje się nam, że skoro idziemy na ulicę i widzimy tłum to możemy swobodnie nagrać film, a następnie bez żadnej dodatkowej zgody rozpowszechniać wizerunek osób, będących na ujęciu. Jednak to tak nie wygląda, ponieważ nie mówimy tutaj już o tłumie w przestrzeni publicznej a o samym wizerunku poszczególnych osób.

Na każde rozpowszechnianie wizerunku musimy mieć zgodę osoby, której wizerunek zostanie utrwalony. Oczywiście występuje kilka wyjątków, z czego jednym jest „szczegół wielkości”. Kiedy mamy tłum przechodniów i filmujemy ich z góry, gdzie nikt nie wychodzi na pierwszy plan to owszem – mamy do czynienia ze szczegółem wielkości i na udostępnienie wizerunku ludzi, którzy stanowią tłum, zgody mieć nie musimy.

Inaczej jest w momencie kiedy choć jedna osoba wyłoni się z tłumu i zrobimy ujęcie skierowane właśnie na tą postać. W takim przypadku, pomimo iż ta osoba jest w przestrzeni publicznej to na jej wizerunek musimy mieć zgodę, pomimo, że osoba sfotografowana jest w przestrzeni publicznej.

Skuteczny spot reklamowy – film reklamowy, film produktowy

Mając już wspomnianą wcześniej zgodę na filmowanie w wybranej lokalizacji, zgodę na rozpowszechnianie wizerunku, konieczne jest dobre przygotowanie planu zdjęciowego. Pamiętajmy o odpowiednim zabezpieczeniu przestrzeni pod kątem bhp, spełnieniu warunków sanitarnych (przenośny toi toi w razie gdyby na lokacji nie było dostępu do toalety), zorganizowaniu makeup busa dla makijażystki, sprawdzeniu bazy technicznej, dostępu do prądu (ale też zabrania ze sobą agregatu), sprawdzeniu wielkości parkingu, a także przygotowaniu się na każde warunki pogodowe. Oprócz tego, pamiętajmy o odpowiednim zestawie sprzętu, w skład którego wchodzą m.in:

  • parasolki fotograficzne
  • spot light
  • kamery
  • statywy
  • mikrofony kierunkowe
  • mikrofon krawatowy
  • przenośny rejestrator dźwięku
  • odpowiednie zestawy oświetlenia

Jak widzimy produkcja spotów reklamowych na zewnątrz już na etapie preprodukcji wiąże się z naprawdę ogromną ilością zadań i obowiązków. W związku z tym, jeśli nie mamy doświadczenia,  dla naszego bezpieczeństwa warto skorzystać z usług doświadczonych już firm realizacyjnych, dla których przygotowywanie nagrań w przestrzeni outdoorowych to codzienność, a my będziemy mieć pewność, że nie poniesiemy żadnych szkód.